• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Sprzęt arrow Obiektywy arrow Canon EF 400mm f/4 DO IS USM
 

Sonda

Jakiego typu informacji szukasz tu najczęściej?


 

Jaki korpus uważasz za najlepszy do fotografowania ptaków?


 

Jaki obiektyw uważasz za najlepszy do fotografowania ptaków?


 

Canon EF 400mm f/4 DO IS USM Email

Tekst i zdjęcia - Krzysztof Marciniak
Obiektyw EF 400mm f/4 DO IS USM został wprowadzony do sprzedaży w roku 2001. Został on wykonany w technologii optyki dyfrakcyjnej charakteryzującej się zastosowaniem specjalnej wielowarstwowej soczewki eliminującej zjawisko dyfrakcji światła. Dzięki tej technologii obiektywy posiadają znacznie mniejsze rozmiary i wagę. Wśród modeli tak wykonywanych obiektyw EF 400 mm f/4 DO IS USM pozostaje jedynym teleobiektywem.

W moim fotograficznym ekwipunku obiektyw ten zaistniał niedawno. Stał się on bezpośrednim następcą Canona EF 300 f/2.8 L IS, którego używałem głównie z telekonwerterem 1.4x i ostatnio z korpusem EOS 40D. Ptaki fotografuję hobbystycznie, z podchodu. Najbardziej lubię dynamiczne sceny. Przemierzam „swoje rejony” piechotą po kilka kilometrów. Przy tego typu turystyce waga i wielkość zestawu aparat plus obiektyw ma dla mnie duże znaczenie. Zestaw ten wraz z telekonwerterem mieści mi się w wygodnej do noszenia kaburze Lowepro Toploader 75 AW. W zasadzie nie jest problemem ten zestaw wziąć do parku przy okazji spaceru z dzieckiem.

Tutaj chcę opisać moje subiektywne wrażenia z użytkowania teleobiektywu Canon EF 400 mm f/4 DO IS USM porównując go do Canona EF 300 f/2.8 L IS.

Parametr
EF 300mm f/2.8 IS
EF 400mm f/4 DO IS
Ogniskowa 300mm 400mm
Średnica filtra 52mm 52mm
Kąt
Min. odległość pracy AF 2.5m 3.5m
Wymiary 128.0 x 252mm 128.0 x 232.7mm
Waga 2550g 1940g

Oba obiektywy oczywiście są zabezpieczone przed kurzem i wilgocią. Dokonując zmiany obiektywu miałem na uwadze ograniczenie wagi i wielkości, ale nie chciałem jednocześnie nic stracić z własności optycznych trzysetki. Oto cechy, na których mi głównie zależy:

Szybkość AF
W tym zakresie oba obiektywy (nieuzbrojone w konwerter) są bardzo porównywalne. Nie mierzyłem czasów z zegarkiem,
Dymówka
Dymówka.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/1600s, f/4, ISO 800
ale podaję tylko moje subiektywne odczucie. Praktycznie AF pracuje w obu przypadkach tak samo szybko. Jeżeli porównamy zestaw EF 300 f/2.8 L IS plus konwerter 1.4x oraz EF 400 mm f/4 DO IS USM bez konwertera, to autofokus gołej czterysetki będzie pracował szybciej niż trzysetki „obciążonej” konwerterem. Porównując z kolei zestawy obiektyw plus konwerter 1.4x sytuacja już się zmienia. W słabym świetle (na przykład w poszyciu lasu) wygrywa obiektyw 300 mm. Jest to z pewnością związane z jego większą jasnością (f/4 z konwerterem 1.4x wobec f/5.6 czterysetki z konwerterem). W dobrym świetle wyniki są znów porównywalne. W przypadku korzystania z AF warto pogrzebać w ustawieniach aparatu np. C.FnIII- 1 i 2 (dla modelu 40D). Odpowiedni wybór w tej zakładce menu poprawia szybkość AF i umożliwia różne korzystanie z przycisku AF-stop znajdującego się na obiektywie. Ja najczęściej używam AF-stop do ewentualnego uruchomienia stabilizacji. Na zdjęciu obok jest albinos dymówki, którego próbowałem wyłowić spośród innych jaskółek i muszę przyznać, że jest to trudne zadanie dla systemu AF aparatu 40D w słabym świetle. Myślę, że słabszym punktem był w tej sytuacji właśnie korpus 40D.

Korzystanie z manualnego ustawiania ostrości wygląda w obu przypadkach bardzo porównywalnie, z lekkim wskazaniem na obiektyw 300mm f/2.8. Znów widać tu zaletę większej jasności tego obiektywu.

Przyciskologia stosowana.
Przełączniki znajdują się w dobrym miejscu pod palcami i można ich w każdym momencie użyć. Obiektyw 400mm f/4 DO IS jest uboższy o przycisk Focus Preset, a ogranicznik działania AF jest w nim dwuzakresowy (3,5m do nieskończoności i 8 m do nieskończoności) a w 300mm f/2.8 trzyzakresowy (2.5m do 6.4m, 6.4m do nieskończoności, 2.5m do nieskończoności).

Stabilizację IS ustawiam z reguły w trybie 2 i w moim odczuciu nie ma potrzeby go zmieniać. Co prawda stabilizacja działa wówczas tylko w płaszczyźnie pionowej, ale mogę dzięki temu, wykonując zdjęcia nieruchomym obiektom, natychmiast przejść, bez konieczności przełączania trybu, do panoramowania. Oczywiście każdy, kto chce korzystać z pełnych dobrodziejstw systemu IS, może w każdym momencie dokonać przełączenia trybu. Skuteczność stabilizacji oceniam na 2EV. Oczywiście zdarzają się również zdjęcia nie ruszone przy 3EV.

Rozdzielczość i kontrast
Zawsze jakość optyki najlepiej oceniać w słabym świetle. Wówczas dopiero można stwierdzić tak naprawdę czy obiektyw rysuje ostro. Dla mnie obiektyw jest ostry, jeśli widzę fakturę piór ptaków.

Najlepiej pokazać to na przykładach:

Strzyżyk
Strzyżyk.
Strzyżyk
pow. 100%
Bardzo dobrze widoczna faktura piór i to przy tak malutkim ptaszku w słabym świetle. Odległość od ptaka przy wykonywaniu tego zdjęcia wynosiła około 5m.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/400s, f/4, ISO 800


















































Rudzik
Rudzik.
Rudzik
pow. 100%
Praktycznie pod światło, faktura piór doskonale widoczna.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/800s, f/4, ISO 500








































Sikora uboga
Sikora uboga.
Sikora uboga
pow. 100%
Precyzyjnie oddane zostały szczegóły głowy ptaka.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/200s, f/4, ISO 800
(c) Paweł Wietecha








































Zimorodek
Zimorodek.
Zimorodek
pow. 100%
Dobrze widoczna faktura piór. Siedział w gęstwinie gałęzi i tylko wiatr gdy je rozwiewał wpuszczał trochę światła. Niestety ISO 1000 już gubi trochę szczegółów.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/500s, f/4, ISO 1000






















































Kowalik
Kowalik.
Kowalik
pow. 100%
Podobnie jak na poprzednich zdjęciach wyraźnie widać wszystkie szczegóły.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/500s, f/4, ISO 500
(c) Paweł Wietecha














































Z kolei spójrzmy na zdjęcia wykonane w dobrym świetle:

Przykłady:

Szczygieł
Szczygieł (1).
Szczygieł
pow. 100%
Na skrzydłach bardzo dobrze widoczna faktura piór, ale przy tej przysłonie oraz przy małych rozmiarach i ruchliwości szczygła, mamy małą głębię ostrości i ostre są tylko skrzydła. Zdjęcie pokazuje dla porównania tego samego szczygła na f/8 i f/10 – poniżej.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/2500s, f/4, ISO 500





















































Szczygieł
Szczygieł (2).
Szczygieł
pow. 100%
Bardzo dobrze widoczna faktura piór i już większa głębia ostrości. (zdjęcie wykonane w tym samym miejscu co szczygieł (1) )

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/1600s, f/8, ISO 500













































Szczygieł
Szczygieł (3).
Szczygieł
pow. 100%
Wreszcie udało się trafić malucha w oko. Bardzo dobrze widoczna obrączka oczna.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/1000s, f/10, ISO 500

























































Łabędź niemy
Łabędź niemy.
Łabędź niemy
pow. 100%
W takim świetle zestaw sprawuje się znakomicie.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II, 1/500s, f/10, ISO 500















































Ważka
Ważka. Oczywiście do makro mu daleko ale jeśli wiemy, że jest to z ~5 m to myślę, że jest bardzo dobry kontrast i ostrość.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/640s, f/4, ISO 320

























Poniższe zdjęcia szpaków siedzących na antenie TV sąsiada (są to powiększenia 100%) zrobione są z ~30 m w celu pokazania czy przymykanie poprawia rozdzielczość. Jak widać na zdjęciach, przymykanie przysłony niewiele zmienia.

Szpaki
Szpaki (pow. 100%).

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II, 1/2500s, f/5.6, ISO 400






























Szpaki
Szpaki (pow. 100%).

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II, 1/1600s, f/8, ISO 400





























Wykonane pod ostre światło zdjęcia charakteryzują się bardzo dobrą ostrością i kontrastem.

Bielik
Bielik atakujący.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/3200s, f/5.6, ISO 320























Bielik
Bielik z linem.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/1000s, f/5.6, ISO 320




















Obiektyw doskonale współpracuje z konwerterem zarówno w dobrym jak i słabym świetle. Problem z używaniem konwertera 1.4x w złym świetle polega na tym, że ze względu na zmniejszenie minimalnej przysłony do f/5.6 i związany z tym brak światła, istnieje konieczność użycia wysokiego ISO (które to z kolei na 40D powyżej 1000 gubi dużo szczegółów) lub statywu (statyw dla mnie to niestety bardzo rzadki towarzysz wędrówki).

Rozmycie tła (bokeh):
To bardzo indywidualna sprawa i przy tych długościach rzadko zwraca się uwagę na tę cechę. Jak dla mnie, ten obiektyw prezentuje łagodne i miłe dla oka rozmycie tła.

Wrona
Wrona. Przykład rozmycia tła.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II, 1/800s, f/9, ISO 500

























Czapla siwa
Czapla siwa. Przykład rozmycia tła.

Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, 1/3200s, f/5.6, ISO 320

























Trznadel
Trznadel.
Trznadel
pow. 100%
Na koniec jeszcze przykład współpracy obiektywu EF 400mm f/4 DO IS z konwerterm Canon EF 2x. Jako korpus użyto jedynkę Canona, dającą możliwość pracy z AF przy minimalnej przysłonie f/8.

Korpus Canon EOS 1Ds Mark II, obiektyw Canon EF 400mm f/4 DO IS USM plus telekonwerter EF 2x II, 1/125s, f/8, ISO 200
(c) Paweł Wietecha










































Na koniec wymieńmy zalety obiektywu Canon EF 400mm f/4 DO IS USM:
  • szybkość AF,
  • ostrość,
  • współpraca z TC 1.4 praktycznie bez zauważalnego spadku ostrości,
  • mała waga,
  • intuicyjność obsługi.
Wady:
  • cena,
  • fatalny sposób mocowania osłony przeciwsłonecznej.
Podsumowując:
Bałem się trochę tej czterysetki czytając na jej temat w necie dość kontrowersyjne opinie ale jednak Canon EF 400mm f/4 DO IS USM spełnił moje oczekiwania. Jest tej klasy, co Canon EF 300mm f/2.8 L IS. Nie piszę taki sam, ponieważ trzysetka jest minimalne ostrzejsza, bardziej kontrastowa w słabym świetle, posiada minimalną przysłonę f/2,8. Ale nie posiada ogniskowej 400mm bez dopięcia konwertera 1.4x i jest prawie 1 kg cięższa (z konwerterem) niż EF 400mm f/4 DO IS USM. Przy obróbce pliku bez problemu można podnieść kontrast o kilka procent i uzyskać taki sam efekt jak z 300 f/2.8. Jeśli ktoś używał dotychczas trzysetki z konwerterem 1.4x, to z obiektywu 400mm f/4 DO będzie równie zadowolony - zarówno z efektów zdjęciowych jak i działania samego teleobiektywu.

źródło: Canon

Ogniskowa 400mm
Konstrukcja - elementy/grupy 17/13
Min. Przysłona F/4
Min. odległość pracy AF 3.5m
Średnica filtra 52mm Drop-in
Napęd AF Ultrasonic
Kąt widzenia (po przekątnej) 6° 10'
Stablizator obrazu Tak
Rozmiary 128.0 x 232.7mm
Waga 1940g
źródło: Canon
Canon EF 400mm f/4 DO IS USM
Canon EF 400mm f/4 DO IS USM
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif