• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Jak fotografować ptaki arrow Jak fotografować ptaki
 

Sonda

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najważniejsze znaczenie? (1)


 

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najważniejsze znaczenie? (2)


 

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najmniejsze znaczenie? (1)


 

Jaki parametr zestawu do fotografowania ptaków ma najmniejsze znaczenie? (2)


 

Jak fotografować ptaki Email
Tekst i zdjęcia - Paweł Wietecha

Błotniaki stawowe
Błotniaki stawowe. W fotografii ptaków jakość użytego sprzętu przekłada się na jakość zdjęć.

Korpus Canon EOS 1D Mark II N, obiektyw Canon EF 600mm f/4L IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II; 1/1250 s, f/5.6, ISO 200
Stare powiedzenie mówi, iż zdjęć nie wykonuje aparat tylko człowiek. Jest w tym bardzo wiele prawdy, jednak w fotografii ptaków, jak rzadko w której dziedzinie fotografii, ostateczne efekty w zasadniczy sposób zależą również od użytego sprzętu. Powiedzmy od razu – nie da się robić dobrych zdjęć ptaków kompaktami (nawet z 20-to krotnym zoomem) bądź lustrzankami z amatorskimi obiektywami. W dobie fotografii cyfrowej, gdy poprzeczka wymagań jakościowych zdjęć została zdecydowanie podniesiona, dyskwalifikacji podlegają zdjęcia nieostre bądź wykazujące znaczne zniekształcenia geometryczne. Nasze wymagania będą spełnione przez sprzęt odpowiednio wysokiej klasy.

Podstawowym więc narzędziem jest dla nas lustrzanka, najlepiej cyfrowa. Może być to model prostszy, np. Canon EOS 450D, Nikon D80, Pentax K20D, Olympus E-410, Sony A350. Wszystkie te korpusy posiadają nowoczesne matryce o wysokiej rozdzielczości co najmniej 10 Mpx. Mają jednak kilka podstawowych ograniczeń – m.in. niewielką szybkość wykonywania zdjęć seryjnych – zaledwie 3 kl/s, niewielki bufor pamięci wewnętrznej, wolny autofokus.
EOS 1D Mark IV
EOS 1D Mark IV - najnowsza propozycja Canona skierowana m.in. do fotografów dzikiej przyrody.
© Canon
Tymi aparatami, z zamontowanym dobrej klasy obiektywem, można wykonać udane zdjęcia statyczne ptaków, jednak fotografowanie scen dynamicznych najprawdopodobniej zakończy się porażką. Drugą grupę lustrzanek stanowią konstrukcje przeznaczone dla bardziej zaawansowanych fotografów – Canon EOS 50D , czy też wcześniejsze modele - Canon EOS 40D i Nikon D200. Do tej grupy zaliczyć można również najnowsze konstrukcje innych wytwórców - Olympus E-3 i Sony A900. Są one dużo szybsze, mają więcej funkcji i zapewniają wyższy komfort pracy. Jeszcze lepiej w fotografii ptaków spisywać się będą modele klasy semi-pro - Canon 7D i Nikon D300S. Jednak zdecydowanie najlepsze wyniki, szczególnie przy wykonywaniu zdjęć akcji, osiągnąć można przy zastosowaniu korpusów klasy pro - Canon EOS 1D Mark IV i Nikon D3(s) oraz wcześniejszych konstrukcji tych producentów - Canon EOS 1D Mark II N i Nikon D2Xs. Większość polskich bądź zagranicznych zawodowych fotografów ptaków używa właśnie tych korpusów. Ceny tych lustrzanek są jednak bardzo wysokie, na poziomie kilkunastu tysięcy złotych.

Canon EOS 1Ds Mark II
Lustrzanka Canon EOS 1Ds Mark II posiada matrycę o rozdzielczości – 16,7 Mpix.
Wysokiej jakości plik (szczególnie typu RAW) uzyskany z matrycy już o rozdzielczości 8Mpix jest wystarczająco duży dla otrzymania bardzo dobrej jakości powiększenia 30x40 cm, jednak może być niewystarczający w przypadku konieczności kadrowania zdjęcia w programie edycyjnym. Dlatego fotografowie publikujący lub wystawiający zdjęcia oczekują dalszego wzrostu rozdzielczości matryc. Nowa konstrukcja Canona - EOS 1D Mark III posiada zbyt niską, w stosunku do oczekiwań, rozdzielczość - 10,1 Mpix. Dużo ciekawszy z tego punktu widzenia jest flagowy model Nikona - D3, który posiada pełnoklatkową matrycę o wielkości 12,1 Mpix. Dzięki temu możliwe staje się uzyskiwanie dużych powiększeń z kadrowanych zdjęć. Jeszcze większe pod tym względem możliwości stwarza flagowy aparat Canona - EOS 1Ds Mark III z pełnoklatkową matrycą o rekordowej rozdzielczości 21,1Mpix. Wadą tego modelu jest jednak znacząco niższa prędkość wykonywania zdjęć seryjnych.

Więcej szczegółowych informacji o doborze lustrzanki można znaleźć w dziale Korpusy.

Tam również można przeczytać o zaletach stosowania matryc pełnoklatkowych, które z coraz większym impetem podbijają rynek fotografii profesjonalnej. Drugim decydującym elementem mającym wpływ na jakość zdjęć jest obiektyw. W fotografii ptaków mogą być używane obiektywy o krótszych ogniskowych, nawet obiektywy szerokokątne, jednak ich zastosowanie ogranicza się w zasadzie do zdjęć środowiskowych, a więc takich, na których ptaki pokazane są w środowisku, w którym żyją i zajmują niewielką część kadru.
Canon EF 600 mm  f/4 L IS USM
Obiektyw Canon EF 600mm f/4L IS USM doskonale współpracuje z konwerterem EF 1.4x II.
Tego typu ujęcia, chociaż niezwykle interesujące, stanowią jednak niewielki procent wykonywanych i publikowanych zdjęć ptaków. Krótkie obiektywy mogą również mieć zastosowanie przy wykonywaniu zdjęć zdalnie wyzwalanych, o czym pisze Tomasz Kłosowski w felietonie Gniazdo błotniaka zamieszczonym w dziale Fotoopowieści.

Podstawowym obiektywem fotografa ptaków będzie więc teleobiektyw o możliwie najdłuższej ogniskowej. Jednocześnie obiektyw taki musi być wytrzymały, jasny (maksymalny otwór przysłony nie mniejszy niż f/4) i zapewniający bardzo szybką pracę autofokusu. Musi być też odpowiednio zabezpieczony przed wpływem niekorzystnych warunków zewnętrznych. Nie ma na rynku tanich obiektywów spełniających te kryteria.

Szczególnie godne polecenia są 2 najdłuższe obiektywy autofokus Canona i Nikona - Canon EF 600mm f/4L IS USM i AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR. Cena ich jest niezwykle wysoka lecz rekompensuje to nadzwyczajna jakość obrazu i najdłuższa ogniskowa. Szczególną rekomendacją, zwłaszcza do fotografowania dużych gatunków ptaków, bądź wykonywania zdjęć w słabych warunkach oświetleniowych, należy objąć również dwa najjaśniejsze superteleobiektywy tych producentów o ogniskowej 400 mm (Canon EF 400mm f/2.8L IS USM i AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR).

Błotniaki stawowe
Błotniaki stawowe.

Korpus Canon EOS 1D Mark II N, obiektyw Canon EF 600mm f/4L IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II; 1/1250 s, f/5.6, ISO 200
Wydaje się jednak, że największe wzięcie wśród zaawansowanych fotografów ptaków mają obiektywy 500mm - Canon EF 500mm f/4L IS USM i Nikkor 500mm f/4G ED VR. Związane jest to przede wszystkim z ich ceną, znacznie niższą od cen sześćsetek, a również z ich sporo mniejszą wagą.
Wszystkie te obiektywy we współpracy z markowymi telekonwerterami 1,4x dają bardzo dobrej jakości obraz.
Niemniej istotny jest dobór pozostałych elementów wyposażenia: statywu, głowicy i innych akcesoriów. Szczegółowo omawiam te zagadnienia w dziale sprzętowym.

Posiadając odpowiedni sprzęt musimy doskonale go poznać i nabrać umiejętności sprawnej obsługi, bowiem często od tego zależy efekt sesji zdjęciowej. Szczególnie w przypadku fotografowania scen dynamicznych niezbędna jest umiejętność błyskawicznego przełączania parametrów/funkcji bez odrywania oka od wizjera. Polecane modele korpusów w większości przypadków dają możliwość bezwzrokowej obsługi większości funkcji istotnych w trakcie fotografowania.


 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif