• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Konkursy arrow Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XVII (X 2011)
 
Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XVII (X 2011) Email

Zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski

zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski
zobacz powiększenie w galerii
"o czym szumią trzciny..."
© Jacek Drozda


Korpus Canon EOS 50D, 300/2.8L IS, 1/500, f/4.0, ISO 640, -0.67 EV
Fotograficzne ptasie trofea  laureata naszego nieustającego konkursu wskazują tym razem na kilka kwestii, ważnych dla wszystkich polujących z aparatem na ptaki. Zdjęcia te są kolejnym dowodem, że fotografowie coraz sprawniej operują kompozycją obrazów, nie ograniczając się już tylko do łapania mniej lub bardziej rzadkich okazów w kadr. A przecież, jak wiemy, przyroda sama z siebie nie ułatwia nam komponowania zdjęć – wprost przeciwnie...

Zdjęcie łozówki dobrze ilustruje kwestię ukazywania szarych, nieefektownych ptaków w taki sposób, by uzyskać ponętne, barwne obrazy. Większość ptaków żyjących w Polsce – to istoty mało barwne, zwykle w imię własnego bezpieczeństwa. Mali przedstawiciele pokrzewkowatych z rodzajów Acrocephalus i Locustella to wymowne tego przykłady, co sprawia, że ich zdjęcia na ogół nie są zbyt... wymowne.
zobacz powiększenie w galerii
"łozówka"
© Jacek Drozda


Korpus Canon EOS 50D, 300/2.8L IS, 1/200, f/4.0, ISO 320, -0.67 EV
Ale nie jest tak w przedstawionym tu przypadku. Ukazuje on świetnie rolę tła i jego odpowiedniego oświetlenia. One to wspólnym wysiłkiem uczyniły ten obraz barwnym, nie odchodząc przy tym od naturalności. Domyślam się, że nisko stojące słońce rozświetliło ścianę trzcin czy turzyc – a więc ważną część tego środowiska, w którym łozówka żyje. Współgranie efektu plastycznego z prawdą o naturze, to w fotografii przyrody podstawowy kanon, tutaj pilnie przestrzegany. Stąd dobre zdjęcie.

Sfotografowanie któregoś z chruścieli  ciągle stanowi wyczyn sam w sobie, bo to istoty raczej słyszalne, niż widoczne. Już samo ich ujrzenie jest sukcesem. Ale znane fotografom sposoby, a nade wszystko cierpliwość sprawiają, że wielu fotografujących podejmuje wyzwanie z dobrym skutkiem. Zdjęcie wodnika, bardzo familiarne i przez to ujmujące, mogło oczywiście powstać dzięki szczęśliwemu przypadkowi, ale charakter otoczenia wskazuje, że autor dobrze wiedział,
zobacz powiększenie w galerii
"biegacz"
© Jacek Drozda


Korpus Canon EOS 50D, 300/2.8L IS, 1/1600, f/5.0, ISO 400, -1.00 EV
gdzie się zasadzić, by mieć szansę nie tylko wydobyć z plątaniny szuwarów samą postać, ale pokazać ją wyraziście, jak na scenie, a do tego – pokazać scenę  z jej ptasiego życia.

Zdjęcie derkacza ilustruje przede wszystkim udatne kompozycyjnie zgranie postaci ptasiej z tłem. Plastycznie oświetlony model wpasowuje się idealnie w cień, pełznący po tle. Mamy przez to wrażenie, że bohater fotki podąża ku światłu, a to z kolei wywołuje wrażenie podążania do celu. To zawsze wzmaga symboliczną wymowę zdjęcia.
Obrazek lecącego orła przedniego też zasługuje na miarę przedniego – tak pod względem kompozycji, a zwłaszcza osadzenia ptasiego lotnika w odpowiednim punkcie obrazu i na spokojnym tle, jak pod względem ukazania szczegółów, charakteryzujących rzadki gatunek ptaka.
zobacz powiększenie w galerii
"niespodzianka"
© Jacek Drozda


Korpus Canon EOS 50D, 300/2.8L IS, 1/800, f/4.0, ISO 400, -0.67 EV
Ornitologia odbyła tu przyjazne spotkanie ze sztuką fotografowania istot żywych w ruchu.

Jeszcze dziesięć, piętnaście lat temu nawet bym nie pomyślał, że takie zdjęcie lecącej żołny, jak to, będę mógł zaliczyć do klasyki fotografii. Ale dziś już mogę. Przez polską fotografię przyrodniczą przeleciała w ostatnich latach istna eskadra żołn. Trudno się dziwić, bo to ptaki efektowne i coraz liczniejsze, ale zarazem ciągle... dosyć rzadkie. Przyciągają fotografów i ich obiektywy jak magnes. Na tym zdjęciu mamy pokaz staranności fotografa, sprawiającej, ze jest ono pełne – mówiące o modelu właściwie wszystko, nie tylko to, że jest barwny jak zabawka ze sklepu.
zobacz powiększenie w galerii
"kolorowy lotnik"
© Jacek Drozda


Korpus Canon EOS 50D, 300/2.8L IS, 1/3200, f/4.0, ISO 200, -0.33 EV
To zdjęcie ilustruje sedno dobrej fotografii przyrodniczej. Krótko mówiąc: dobre zdjęcie ptaka – to takie zdjęcie, które jest ładniejsze niż sam sfotografowany ptak. A tak jest na większości zaprezentowanych tu prac.



Nagrodą w tej edycji konkursu była karta pamięci CF SanDisk Extreme III 8 GB
CF SanDisk Extreme III 8 GB













Jacek Drozda
e-mail: Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

j_d
© Jacek Drozda
Przyroda od wczesnych lat była bardzo ważną częścią moich zainteresowań, jednak dopiero w momencie, gdy dołączyła doń fotografika, stała się najważniejszą częścią mojego życia. Nie nastąpiło to jednak szybko bo dopiero w wieku 22 lat. Obecnie mam ich na karku 36 i trwa to nadal, nasilając się z roku na rok. Z wykształcenia jest informatykiem-ekonometrykiem i właśnie zamiłowanie do komputerów a w szczególności do programowania było tym, co od późnych lat szkoły podstawowej aż do okresu studiów, skutecznie konkurowało z przyrodniczym zamiłowaniem. Wtedy pojawił się on - pierwszy aparat fotograficzny. Początkowo niechciany, bo wraz z namowami ze strony ojca, próbował wkraczać w moje życie gdzie nie za bardzo widziałem dla niego miejsce. Z początku uważałem, że zdecydowanie łatwiej jest przechowywać wspomnienia w głowie niż na kliszy, jednak bardzo szybko zmieniłem o tym zdanie - zresztą ku uciesze Taty, który fotografiką zajmował od młodzieńczych lat swojego życia. I to właśnie Jego pierwsze wskazówki dały mi wyobrażenie o działaniu sprzętu fotograficznego, potem praktyka przyniosła resztę. Obiektem moich fotograficznych działań prawie zawsze była tylko przyroda (z drobnymi wyjątkami dot. architektury i sportu), początkowo krajobrazy i florystyczna cześć natury, później w kręgu zainteresowań znalazła się makrofotografia ale to dopiero z nastaniem cyfrowej epoki w fotografice. A później ... no cóż, później wystawiłem głowę z trawy i oczy zaczęły dostrzegać nieco większe zwierzęta, na które wcześniej nie zwracałem uwagi. Dziwne, prawda ? :) Taki stan rzeczy utrzymuje się po dziś dzień. Zwierzęcy świat fascynuje mnie bezpodziałowo, tzn. znajduję czas zarówno dla ptaków jak i ssaków. Fotografuję głównie w miejscu zamieszkania, okolicach wsi Rurzyca w województwie zachodniopomorskim. Tereny to bardzo niepozorne, niektórzy twierdzą, że wręcz nieciekawe i nudne. To jednak bardzo omylne. Wystarczy poświęcić trochę czasu na ich poznanie, aby przekonać się jak bogatym gatunkowo są światem. Każdy rok przynosi nowe odkrycia i nowe zachwyty, więc niechętnie opuszczam to miejsce w poszukiwaniu nowych wyzwań. Ok. 95% zdjęć które wykonałem, pochodzi właśnie z okolic Rurzycy - łąk i pól do niej przyległych oraz Puszczy Goleniowskiej okalającej ją z niemalże każdej strony. I właśnie to poznawanie i odkrywanie nowego w starym fascynuje mnie najbardziej. Czas pokaże jak bogate są zasoby tego miejsca, na ile spostrzegawcze jest moje oko i kiedy trzeba będzie zmienić otoczenie – mam nadzieję, że nie szybko.
 

Konkursy:
Informacje o konkursach

Fotografujemy ptaki:
Regulamin konkursu

Laureaci:

- edycja XVIII (XII 2011) - Karolina Myroniuk
Karolina Myroniuk
- edycja XVII (X 2011) - Jacek Drozda
drozda_jacek_211_bw_30
- edycja XVI (IV 2011) - Miłosz Kowalewski
Miłosz Kowalewski
- edycja XV (XII 2010) - Tomasz Skorupka
- edycja XIV (X 2010) - Marcin Łukawski
- edycja XIII (II 2010) - Mariusz Pomaski
- edycja XII (XII 2009) - Krzysztof Stępień
- edycja XI (X 2009) - Marcin Nawrocki
- edycja X (VI 2009) - Mariusz Pawelec
- edycja IX (IV 2009) - Grzegorz Sawko
- edycja VIII (II 2009) - Leszek Lubicki
- edycja VII (XII 2008) - Michał Piekarski
- edycja VI (X 2008) - Piotr Mączyński
- edycja V (VIII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja IV (VI 2008) - Mariusz Pawelec
- edycja III (III 2008) - Maciej Rębiś
- edycja II (II 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (XII 2007) - Paweł Wacławik



Jak fotografować...
Regulamin konkursu

Laureaci:
- edycja XII (XII 2011) - Hubert Gajda
- edycja XI (IV 2011) - Zbigniew Maćko
- edycja X (XII 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VIII (VI 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VII (IX 2009) - Zbigniew Maćko
Jak fotografować wilgi

- edycja IX (X 2010) - Maciej Szymański
Jak fotografować jerzyki

- edycja VI (VI 2009) - Grzegorz Sawko
Jak fotografować dudki

- edycja V (IV 2009) - Piotr Dombrowski
- edycja IV (II 2009) - Zbigniew Maćko
- edycja III (XII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja II (VIII 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (VI 2008) - Kazimierz Pańszczyk



Fotorewiry

Laureaci:
- edycja II (XII 2011) - Karolina Myroniuk
- edycja I (XII 2010) - Ryszard Jasiński



Nagrody dla aktywnych użytkowników:
Album Wojciecha Misiukiewicza "Czapla. Siwa eminencja." - Tomasz Rusinek.
Książka Tadeusza Kłosowskiego "Co w dziczy kwiczy" - Edyta Kotik.
Książka Jana Walencika "Smak białowieskiego miodu" - Michał Kasprowicz.
Przewodnik "Ptasie ostoje": Aleksander Wiluś, Norbert Siegmund, Arkadiusz Makowski.
Książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" - Jacek Adamczak, Andrzej Pietruszczak, Przemek Skwiercz, Karol Woźniakowski.
Album Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Biebrza. Sześć pór roku" - Olgierd Nowakowski, Piotr Dziełakowski, Katarzyna Gubrynowicz.
Album fotograficzny "Nasze Ptaki" wyd. Zagroda) - Robert Cichocki, Jolanta Lipska, Andrzej Cyganowski, Piotr Dombrowski, Krystian Jainta.
Poziomica fotograficzna Hama - Leszek Lubicki.
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif