• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Konkursy arrow Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XVI (IV 2011)
 
Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja XVI (IV 2011) Email

Zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski

zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski Sowa błotna to ptak zdecydowanie północny,
zobacz powiększenie w galerii
„Zadzieram kiecę”.
© Miłosz Kowalewski


Korpus Nikon D300, obiektyw Nikkor 300mm f/2.8G ED-IF AF-S VR plus telekonwerter x2, 1/320s, f/5.6, 1/3EV, ISO 400
u nas przede wszystkim przelotny i z rzadka gniazdujący. Jego występ w zimowej aurze na zdjęciu naszego współtowarzysza bezkrwawych łowów dobrze to podkreśla. Co prawda sowa przesiaduje w zbyt jak na ten gatunek przytulnym, sądząc z tła - zadrzewionym środowisku, gdy w przyrodzie widujemy ją - o ile w ogóle mamy szczęście widzieć - wśród pustkowi, przeważnie na tundrze. Ale tam trudno byłoby sfotografować ją, gdy "zadziera kiecę". A poprawia ona strój lub otrzepuje się rzeczywiście takim ruchem, jak pokazany na zdjęciu. Sam to wielokrotnie widziałem. Więc fotka do mnie przemawia, a popatrzeć na nią tym przyjemniej, że autor umieścił postać ptaka w pobliżu mocnych punktów trójpodziału, a nie koniecznie w samym centrum.


zobacz powiększenie w galerii
„Nieuczesana”.
© Miłosz Kowalewski


Korpus Nikon D70s, obiektyw Nikkor 300mm f/2.8G ED-IF AF-S VR plus telekonwerter x2, 1/400s, f/5.6, -2/3EV, ISO 400


Natomiast nie przeszkadza zbytnio umieszczenie obiektu w centrum drugiemu zdjęciu. Gdybyśmy chcieli zaakcentować ruch pisklęcia, należałoby zostawić mu więcej miejsca z przodu. Ale tu autor chce naszą uwagę skupić na samej postaci, wypełniającej sporą część kadru. A tak naprawdę - to przede wszystkim uwieść wzrok widza aureolką światła w "czuprynie". To przykład zdjęcia, gdy światło wysuwa się na plan główny, niejako przed sam motyw, a więc - impresja.





zobacz powiększenie w galerii
„Bombki na jarzębinie”.
© Miłosz Kowalewski


Korpus Nikon D300, obiektyw Nikkor 300mm f/2.8G ED-IF AF-S VR plus telekonwerter x2, 1/640s, f/5.6, 1/3EV, ISO 500
Na zdjęciu jemiołuszek kojarzonych z bombkami, może też w nawiązaniu do łacińskiej nazwy bombicilla, na pierwszy plan wysuwa się rytm. Powtórzenie - pomimo że jeden ptak jest poza ostrością - nadaje zawsze zdjęciom wizualny ład. Ale tam, gdzie dominuje ład, wyjdzie na jaw najmniejszy dysonans. Oto zgięta gałązka wbija się dość boleśnie w czoło ostrej, pierwszoplanowej jemiołuszki. Gdyby był tu większy rozgardiasz, gdyby np. siedziało więcej ptaków - jedne przodem, drugie tyłem - pewnie byśmy na taki, zresztą nie zawiniony przez fotografującego szczegół nie zwrócili uwagi. A tak - robimy się czujni...


zobacz powiększenie w galerii
„Droga na zachód”.
© Miłosz Kowalewski


Korpus Nikon D70s, obiektyw Nikkor 300mm f/2.8G ED-IF AF-S VR plus telekonwerter x2, 1/320s, f/5.6, -1/3EV, ISO 400




Zdjęcie siewkusa łączy udaną kompozycję z nastrojem. Trzeba przyznać, sennym, bowiem bohater zdjęcia najwyraźniej drzemie. No, ale czyż mamy już tylko prawo fotografować ptaki w chyżym locie?












zobacz powiększenie w galerii
„Starcie”.
© Miłosz Kowalewski


Korpus Nikon D300, obiektyw Nikkor 300mm f/2.8G ED-IF AF-S VR plus telekonwerter x1.4, 1/1600s, f/5.6, ISO 500
Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Tym razem w roli tego trzeciego jest fotograf. Jego korzyść byłaby większa, gdyby występujący na zdjęciu ptak drapieżny pokazał trochę więcej swego marsowego oblicza. Zrobiła to tylko czapla, ale ona zawsze pakuje się na pierwszy plan. No, trudno, my, fotografowie, powinniśmy uszanować wybory natury.

Nagrodą w tej edycji konkursu była karta pamięci CF SanDisk Extreme III 8 GB
CF SanDisk Extreme III 8 GB












Miłosz Kowalewski

Rocznik 1975. Urodzony i zamieszkały w Kołobrzegu.
Z wykształcenia architekt, z zamiłowania żeglarz i fotograf.

„Przyroda inspirowała mnie od zawsze, ale dopiero od 2004 roku zainteresowanie zaczęło przeradzać się w pasję, która znalazła swoje ujście w fotografii.
Miłosz Kowalewski
fot. z archiwum autora.
Skrzydlatych bohaterów swoich fotograficznych wypraw ze szczególnym upodobaniem poszukuję w najbliższej okolicy. I chociaż nie obfituje ona w rzadkie gatunki ptaków, to właśnie doskonałą znajomość terenu najłatwiej mi przekuć w dobre zdjęcia.

Moje podejście do ptasiej fotografii definiuję na kilka sposobów. Są takie kadry, które mam zaplanowane i ułożone w głowie. Wtedy cała sztuka polega na tym, żeby bohater zdjęcia pojawił się w zaaranżowanym miejscu i w określonym czasie. Właściwa sesja fotograficzna poprzedzona jest wielokrotną analizą terenu, oświetlenia, tła i długotrwałymi przygotowaniami. Czasami zajmuje to kilka do kilkunastu tygodni, nie doliczając miesięcy, czy nawet lat obserwacji. To podejście metodyczne, gwarantujące dopieszczoną kompozycję, przynoszące (z reguły) najlepsze efekty i największą satysfakcję.
Żeby nie popadać w rutynę fotografii opierającej się o studio, chętnie pozostawiam margines dla improwizacji. Zaskoczenie daje wiele radości i potrafi również podnieść adrenalinę. Dlatego lubię posiedzieć w znanych mi miejscach, bez nastawiania się na określone ujęcie czy konkretny gatunek.
A metodą, od której zaczynałem fotografię ptaków były zwykłe spacery w teren, do których niejednokrotnie powracam i które także sprawiają przyjemność. Ich wyniki potrafią być zaskakujące.

Fotografii przyrodniczej zawdzięczam o wiele więcej niż wysmakowane obrazy, czy wygrane konkursy. Mam nadzieję, że kiedyś będę mógł bardziej rozwinąć tę pasję, bo póki co, mogę jej poświęcić zaledwie okruchy czasu. I jeśli tylko zdrowie pozwoli, powstaną wtedy kadry mojego życia.”

 

Konkursy:
Informacje o konkursach

Fotografujemy ptaki:
Regulamin konkursu

Laureaci:

- edycja XVIII (XII 2011) - Karolina Myroniuk
Karolina Myroniuk
- edycja XVII (X 2011) - Jacek Drozda
drozda_jacek_211_bw_30
- edycja XVI (IV 2011) - Miłosz Kowalewski
Miłosz Kowalewski
- edycja XV (XII 2010) - Tomasz Skorupka
- edycja XIV (X 2010) - Marcin Łukawski
- edycja XIII (II 2010) - Mariusz Pomaski
- edycja XII (XII 2009) - Krzysztof Stępień
- edycja XI (X 2009) - Marcin Nawrocki
- edycja X (VI 2009) - Mariusz Pawelec
- edycja IX (IV 2009) - Grzegorz Sawko
- edycja VIII (II 2009) - Leszek Lubicki
- edycja VII (XII 2008) - Michał Piekarski
- edycja VI (X 2008) - Piotr Mączyński
- edycja V (VIII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja IV (VI 2008) - Mariusz Pawelec
- edycja III (III 2008) - Maciej Rębiś
- edycja II (II 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (XII 2007) - Paweł Wacławik



Jak fotografować...
Regulamin konkursu

Laureaci:
- edycja XII (XII 2011) - Hubert Gajda
- edycja XI (IV 2011) - Zbigniew Maćko
- edycja X (XII 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VIII (VI 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VII (IX 2009) - Zbigniew Maćko
Jak fotografować wilgi

- edycja IX (X 2010) - Maciej Szymański
Jak fotografować jerzyki

- edycja VI (VI 2009) - Grzegorz Sawko
Jak fotografować dudki

- edycja V (IV 2009) - Piotr Dombrowski
- edycja IV (II 2009) - Zbigniew Maćko
- edycja III (XII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja II (VIII 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (VI 2008) - Kazimierz Pańszczyk



Fotorewiry

Laureaci:
- edycja II (XII 2011) - Karolina Myroniuk
- edycja I (XII 2010) - Ryszard Jasiński



Nagrody dla aktywnych użytkowników:
Album Wojciecha Misiukiewicza "Czapla. Siwa eminencja." - Tomasz Rusinek.
Książka Tadeusza Kłosowskiego "Co w dziczy kwiczy" - Edyta Kotik.
Książka Jana Walencika "Smak białowieskiego miodu" - Michał Kasprowicz.
Przewodnik "Ptasie ostoje": Aleksander Wiluś, Norbert Siegmund, Arkadiusz Makowski.
Książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" - Jacek Adamczak, Andrzej Pietruszczak, Przemek Skwiercz, Karol Woźniakowski.
Album Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Biebrza. Sześć pór roku" - Olgierd Nowakowski, Piotr Dziełakowski, Katarzyna Gubrynowicz.
Album fotograficzny "Nasze Ptaki" wyd. Zagroda) - Robert Cichocki, Jolanta Lipska, Andrzej Cyganowski, Piotr Dombrowski, Krystian Jainta.
Poziomica fotograficzna Hama - Leszek Lubicki.
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif