• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Konkursy arrow Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja X (VI 2009)
 
Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja X (VI 2009) Email
Zdjęcia recenzuje Paweł Wietecha

Na zwycięski zestaw zdjęć, który dziś prezentuję, pragnę zwrócić Państwa uwagę z kilku powodów.
Pierwszy, to osoba autora. Mariusz Pawelec zwyciężył w konkursie Fotografujemy ptaki również przed rokiem i jako pierwszy spośród uczestników naszego konkursu fotograficznego został w ten sposób podwójnym laureatem. Porównując zwycięskie zdjęcia z obu edycji konkursu można zauważyć żelazną konsekwencję z jaką autor dąży do realizacji swoich fotograficznych zamierzeń. Dziedzina, której oddaje się ze szczególnym zamiłowaniem to fotografia paków wodnych i brodzących. Autor ciągle doskonali swój warsztat i wprowadza nowe techniki aby osiągnąć jak najlepszy efekt.
Druga sprawa, na którą chcę zwrócić uwagę, to... godzina powstawania tych zdjęć. Cztery spośród nich powstały wczesnym rankiem, przed godziną 6:00. Dla wielu jest to pora nieakceptowalnie wczesna, jednak prawda jest taka, że właśnie w tym czasie, przez około dwie godziny po wschodzie słońca, istnieją najlepsze warunki do wykonania zdjęć o niepowtarzalnej atmosferze. Wczesnoporanne światło słoneczne nadaje kadrom niezwykły, ciepły koloryt, delikatna mgiełka zmniejsza kontrasty, a brak wiatru powoduje powstawanie ładnych odbić na gładkiej toni wodnej. Praca w takich warunkach to podstawowa recepta na wykonywanie pięknych zdjęć ptaków. Namawiam więc wszystkich ambitnych fotografów do wczesnego wstawania i korzystania z tych niepowtarzalnych okazji.
Kolejna sprawa - to sprzęt fotograficzny, z którego korzysta autor. Nie jest to sprzęt z najwyższej półki, którym jest profesjonalna lustrzanka reporterska plus najdłuższy obiektyw. Autor posługuje się zestawem skromniejszym, jednak bardzo dobrze przemyślanym, z głównym akcentem położonym na jak najlepszą jakość używanego obiektywu. Na tym przykładzie potwierdza się prawda, że dla powstania świetnych zdjęć nie potrzeba wcale najdroższego zestawu, a doskonałe wyniki można uzyskać sprzętem niższej klasy jednak perfekcyjnie obsługiwanym przez fotografującego.

Przejdźmy już do omówienia poszczególnych zdjęć. Pierwsze, którego bohaterką jest czapla biała, jest przykładem zastosowania w fotografii techniki mocnego akcentu kolorystycznego. To prawie monochromatyczne zdjęcie
zobacz powiększenie w galerii
Czapla biała - Egretta alba.
© Mariusz Pawelec


Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM plus telekonwerter EF 2x II, 1/400s, f/8, -1EV, ISO 500
natychmiast przykuwa uwagę jedną kolorową plamą - żółtym dziobem i tęczówką oka, których barwa jest dodatkowo wzmocniona przez oświetlenie wczesnym światłem słonecznym. Przeciwwagą dla tej, położonej w górnej części zdjęcia plamy jest inna, mniej jaskrawa i niżej położona - powierzchnia nóg ptaka. Jednocześnie cała postać czapli, oświetlona promieniami słonecznymi, świetnie kontrastuje z ciemnym, zanurzonym jeszcze w cieniu, tłem. Warto przy tym zwrócić uwagę, że to tło nie jest jedynie czarną plamą pozbawioną szczegółów, ale wyłaniają się z niego pewne, nieco jaśniejsze elementy, dzięki czemu zdjęcie zyskuje głębszą perspektywę.
Dla fotografującego (i dla matrycy aparatu) tak kontrastowy motyw jest dużym wyzwaniem. Zawierzenie automatyce pomiaru ekspozycji w trybie wielosegmentowym skończyłoby się w tym wypadku porażką - przewaga bardzo ciemnej części kadru spowodowałaby w takiej sytuacji mocniejsze naświetlenie zdjęcia, a przez to przepalenie, być może bezpowrotne, jasnego upierzenia ptaka. Doświadczenie autora pozwoliło jednak uniknąć tego problemu. Dokonana in minus korekta ekspozycji, aż o 1 EV, dała w efekcie świetnie naświetlony kadr.
I jeszcze jedna rzecz, na którą zwrócić warto uwagę, to bardzo dobra kompozycja zdjęcia. Ptak jest świetnie umieszczony w kadrze, zarówno w stosunku do krawędzi poziomych jak i pionowych. Jedyna drobna korekta, którą bym ja wprowadził, dotyczy ostro zarysowanego,a przez to wyraźnie widocznego, jasnego patyczka leżącego na ziemi w prawym dolnym rogu kadru. Lekkie przycięcie zdjęcia od strony prawej krawędzi rozwiązałoby problem.

zobacz powiększenie w galerii
Czapla siwa - Ardea cinerea.
© Mariusz Pawelec


Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM plus telekonwerter EF 2x II, 1/200s, f/6.3, -2/3EV, ISO 500
Drugie zdjęcie, tym razem poświęcone czapli siwej, odbiega klimatem od poprzedniego. Tutaj ptak uchwycony został w typowej pozycji łowcy. Zastygła w bezruchu, wyciągnięta sylwetka ładnie rozmieszczona jest w kadrze. I to pomimo, że linia brzegowa położona jest dokładnie pomiędzy krawędzią górną i dolną, a więc wbrew kanonom kompozycji. Dzięki temu jednak w kadrze mieści się pełne odbicie w wodzie pasma trzcin występujących w tle. A jest ono niezwykle efektowne. Jesiennie przebarwione liście, oświetlone pierwszymi promieniami słońca, dające pełne szczegółów tło dobrze współgrają z gładkim, jednolitym ubarwieniem ptaka. Efektownie wygląda ostre odbicie głowy i grzbietu czapli w niepomarszczonej, choć lekko zamglonej, tafli wody.

Kolejne zdjęcie i ponownie czapla siwa, jednak w zupełnie innym otoczeniu. Nawet nie wiemy, czy stoi w wodzie. Widać tylko ścielący się wokół niej piękny, różowy kobierzec rdestu.
zobacz powiększenie w galerii
Czapla siwa - Ardea cinerea.
© Mariusz Pawelec


Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM plus telekonwerter EF 2x II, 1/160s, f/7.1, -1/3EV, ISO 400
Takie tło, to marzenie każdego fotografa. Zdjęcie, jako jedyne z nagrodzonego zestawu, wykonane zostało w godzinach popołudniowych, co i tak nie ma większego znaczenia, biorąc pod uwagę brak oświetlenia słonecznego. Znów uwagę zwraca ładnie umiejscowiony w kadrze ptak, a również wyjątkowo niska perspektywa, dzięki której autor uzyskał ciekawe rozmycie rdestowego dywanu, z ostro zaznaczonymi jedynie pojedynczymi roślinami położonymi w płaszczyźnie ustawionej ostrości. Jak widać, brak światła słonecznego, którego szczególnie brakowało nam tej wiosny i obecnego wczesnego lata, nie zawsze jest przeszkodą do wykonania atrakcyjnych zdjęć. Ważne jest, aby w trakcie fotografowania w tle nie było widoczne zachmurzone niebo, które na zdjęciu wyjdzie jako jasnoszara, wyjątkowo nieciekawie wyglądająca plama. Tutaj autor uniknął takiej sytuacji, a niskokontrastowe, stonowane choć wielobarwne tło harmonizuje z ostro zarysowaną, jasną sylwetką ptaka.

zobacz powiększenie w galerii
Kwokacz - Tringa nebularia.
© Mariusz Pawelec


Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM plus telekonwerter EF 2x II, 1/320s, f/7.1, -1/3EV, ISO 500
Ale na kolejnym zdjęciu, tym razem przedstawiającym kwokacza, mamy znów piękne czerwonawe światełko pierwszych promieni słońca. W tym oświetleniu ptak wygląda wyjątkowo atrakcyjnie. Bardzo ładnie prezentuje się również tło, a efekt ten zawdzięcza zarówno oświetleniu jak i łagodnemu rozmyciu. Na podkreślenie zasługuje zwłaszcza bardzo dobre rozmycie przejścia pomiędzy powierzchnią wody a lądu na najdalszym planie. Często, zwłaszcza w kontrastowym oświetleniu, linia tego przejścia, mimo że nieostra, jest wyraźnie widoczna, psując wygląd zdjęcia. Tymczasem omawiana fotografia posiada bardzo łagodne przenikanie poszczególnych planów tła, dzięki czemu świetnie współgra ono z motywem głównym. A jest to zasługą, trzeba to po raz kolejny podkreślić, wczesnej pobudki autora. Godzinę później to tło prawdopodobnie nie wyglądałoby tak atrakcyjnie.

zobacz powiększenie w galerii
Łabędź niemy - Cygnus olor.
© Mariusz Pawelec


Korpus Canon EOS 40D, obiektyw Canon EF 300mm f/2.8L IS USM plus telekonwerter EF 1,4x II, 1/400s, f/7.1, -1/3EV, ISO 500
Czy zdjęcie łabędzia niemego może być ciekawe? To wszak najbardziej popularny i najchętniej fotografowany polski ptak wodny. Zewsząd więc jesteśmy zalewani banalnymi, często kiczowatymi ujęciami tego gatunku. Mimo tego, autor zwycięskiej pracy postanowił się zmierzyć i z tym tematem. Przyjrzyjmy się więc ostatniemu zdjęciu. Niewątpliwie swoją atmosferę zawdzięcza ono znów oświetleniu. Bardzo wczesne światło słoneczne pomalowało na czerwono pas brudnobeżowych ubiegłorocznych, zeschniętych trzcin, które stanowią tło dla ptaka. Dzięki temu, to mało atrakcyjne w innych porach dnia tło, stało się wyjątkowo efektowne. Pięknie oświetlony jest też sam ptak - białe upierzenie stało się różowe, a dziób - czerwony.
Nagrodą w tej edycji konkursu była książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" z dedykacją autorów.
Fotografujemy ptaki
Jednak nie tylko światło decyduje o charakterze tego zdjęcia. Uchwycony przez autora niezwykle dynamiczny moment lądowania łabędzia wśród fontanny kropli wody, ułożenie ptaka en face w stosunku do fotografującego, fragment odbicia w wodzie - to elementy, które również składają się na szczególną atmosferę tej pracy. Ale jest jeszcze coś bez czego zdjęcie to nie wyglądałoby tak dobrze. To sposób kadrowania. Obcięte w ujęciach skrzydła ptaka dla bardzo wielu fotografów są elementem dyskredytującym te prace. Jednak w sytuacji takiej, jak na przedstawionej obok fotografii, jest to element bardzo korzystny. Skupia uwagę oglądającego w centrum akcji i zdecydowanie poprawia dynamikę ujęcia. Po raz kolejny autor łamie więc, z dobrym skutkiem, powszechnie przyjęte schematy. I jeszcze na koniec podkreślić należy bardzo dobrą ostrość zdjęcia, podobnie zresztą, jak wszystkich poprzednich.

Cóż, te zdjęcia mówią same za siebie, dalszy komentarz jest więc już zbędny. Pogratulować należy autorowi i wierzyć, że jeszcze niejednokrotnie będziemy mieli przyjemność oglądać jego prace.


Mariusz Pawelec był również laureatem edycji IV (VI 2008) konkursu "Fotografujemy ptaki".


Mariusz Pawelec
e-mail: Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Mariusz Pawelec
© Grzegorz Szkutnik
Jestem coraz bardziej zauroczony przyrodą Lubelszczyzny - stąd pochodzę i tu głównie działam.
W moim przypadku z fotosnajperką przyrodniczą jest tak, jak w powiedzeniu "apetyt rośnie w miarę jedzenia". Po prawie trzech latach od pierwszych zdjęć bogatki przy karminku, nie wyobrażam sobie innego spędzania wolnego czasu, niż wyjazdy na rekonesans, obserwacje ptaków, czasem ze znajomymi ornitologami i szykowanie potem w upatrzonych miejscach ukryć do fotografowania. Monitoruję również fora internetowe o tematyce przyrodniczej np. forum.przyroda.org, gdzie na bieżąco można dowiedzieć się co w trawie piszczy".
Wydaje mi się, że o wiele więcej daje satysfakcji samodzielnie (ewentualnie z dobrym przyjacielem) przygotowana zasiadka niż wyjazd do wystawionych na gotowo przez fachowca, za pieniądze, rzadkich gatunków lub siedzenie w płatnej czatowni. Ma się również wtedy gwarancję, że ktoś inny nie będzie miał identycznych ujęć, co niestety jest widoczne coraz częściej w światku fotografów przyrody.

Na koniec przytoczę zdanie, jednego z najlepszych norweskich fotografów Ole Jørgen Liodden'a (uczestnika Wild Wonders of Europe), które zawsze przypominam sobie w chwilach zwątpienia:
"Have fun!! Nature photography is the best hobby in the world!
Don’t let anybody destroy your interest and passion for nature and photography
"

pozdrawiam
Mariusz Pawelec

Mariusz Pawelec był również laureatem edycji IV (VI 2008) konkursu "Fotografujemy ptaki".

 

Konkursy:
Informacje o konkursach

Fotografujemy ptaki:
Regulamin konkursu

Laureaci:

- edycja XVIII (XII 2011) - Karolina Myroniuk
Karolina Myroniuk
- edycja XVII (X 2011) - Jacek Drozda
drozda_jacek_211_bw_30
- edycja XVI (IV 2011) - Miłosz Kowalewski
Miłosz Kowalewski
- edycja XV (XII 2010) - Tomasz Skorupka
- edycja XIV (X 2010) - Marcin Łukawski
- edycja XIII (II 2010) - Mariusz Pomaski
- edycja XII (XII 2009) - Krzysztof Stępień
- edycja XI (X 2009) - Marcin Nawrocki
- edycja X (VI 2009) - Mariusz Pawelec
- edycja IX (IV 2009) - Grzegorz Sawko
- edycja VIII (II 2009) - Leszek Lubicki
- edycja VII (XII 2008) - Michał Piekarski
- edycja VI (X 2008) - Piotr Mączyński
- edycja V (VIII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja IV (VI 2008) - Mariusz Pawelec
- edycja III (III 2008) - Maciej Rębiś
- edycja II (II 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (XII 2007) - Paweł Wacławik



Jak fotografować...
Regulamin konkursu

Laureaci:
- edycja XII (XII 2011) - Hubert Gajda
- edycja XI (IV 2011) - Zbigniew Maćko
- edycja X (XII 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VIII (VI 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VII (IX 2009) - Zbigniew Maćko
Jak fotografować wilgi

- edycja IX (X 2010) - Maciej Szymański
Jak fotografować jerzyki

- edycja VI (VI 2009) - Grzegorz Sawko
Jak fotografować dudki

- edycja V (IV 2009) - Piotr Dombrowski
- edycja IV (II 2009) - Zbigniew Maćko
- edycja III (XII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja II (VIII 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (VI 2008) - Kazimierz Pańszczyk



Fotorewiry

Laureaci:
- edycja II (XII 2011) - Karolina Myroniuk
- edycja I (XII 2010) - Ryszard Jasiński



Nagrody dla aktywnych użytkowników:
Album Wojciecha Misiukiewicza "Czapla. Siwa eminencja." - Tomasz Rusinek.
Książka Tadeusza Kłosowskiego "Co w dziczy kwiczy" - Edyta Kotik.
Książka Jana Walencika "Smak białowieskiego miodu" - Michał Kasprowicz.
Przewodnik "Ptasie ostoje": Aleksander Wiluś, Norbert Siegmund, Arkadiusz Makowski.
Książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" - Jacek Adamczak, Andrzej Pietruszczak, Przemek Skwiercz, Karol Woźniakowski.
Album Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Biebrza. Sześć pór roku" - Olgierd Nowakowski, Piotr Dziełakowski, Katarzyna Gubrynowicz.
Album fotograficzny "Nasze Ptaki" wyd. Zagroda) - Robert Cichocki, Jolanta Lipska, Andrzej Cyganowski, Piotr Dombrowski, Krystian Jainta.
Poziomica fotograficzna Hama - Leszek Lubicki.
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif