• foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
  • foto-ptaki.pl
foto-ptaki.pl arrow Konkursy arrow Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja V (VIII 2008)
 
Konkurs Fotografujemy ptaki - edycja V (VIII 2008) Email

Zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski
Bielik
Bielik - Haliaeetus albicilla.
© Bogusław Kotlarz


Nieznane parametry wykonania zdjęcia
zdjęcia recenzuje Tomasz Kłosowski





Bieliki - obie fotki - to przykłady znakomitych, współczesnych zdjęć dynamicznych, typowych dla epoki fotografii cyfrowej. Pierwsze, przy zachowaniu ostrości i znakomitym pod względem technicznym oddaniu ruchu, ukazuje zarazem najbardziej charakterystyczny dla tego gatunku szczegół: klinowaty, biały ogon. W sumie idealne zdjęcie ornitologiczne.






Bielik
Bielik - Haliaeetus albicilla.
© Bogusław Kotlarz


Korpus Canon EOS 30D, obiektyw Canon EF 400mm f/5.6L USM, 1/3200s, f/5.6, ISO 400.



Drugiemu niejeden zarzuciłby, że ptak wyszedł z tej "fotograficznej opresji" bez skrzydła. Ja tam nie zarzucam. To zdjęcie nadałoby się świetnie na okładkę magazynu lub pod tzw. lead, rozpoczynający artykuł, a sprytny redaktor wykorzystałby kalekie skrzydło jako miejsce na tytuł lub początek tekstu. Reszta nabrałaby wtedy dodatkowego wyrazu. Nie zrozumieją tego tylko ci, którzy postrzegają zdjęcia w kategoriach nieledwie że sportowych strzałów w dziesiątkę.

zobacz również: Jak fotografować bieliki.



Bogatka
Bogatka - Parus major .
© Bogusław Kotlarz


Korpus Canon EOS 30D, obiektyw Canon EF 400mm f/5.6L USM, 1/1250s, f/5.6, ISO 640.


Te zdjęcia jeszcze 10 lat temu stanowiłyby u nas rewelację, ale dziś cokolwiek bledną wobec pospolitości bielika jako motywu fotograficznego. Dlatego chętnie przenoszę wzrok na dynamiczny lot bogatki. Otwarty dziób ptaszka sugeruje przejęcie, a skrzydełka są malowniczo poruszone. A więc jest i wyraz, i dynamika. Swoją drogą ciekawe, które to jest zdjęcie z całej długiej serii? A może mimo wszystko wcale nie seryjne, lecz jedno-jedyne?






Kruk i mewa srebrzysta
Kruk i mewa srebrzysta - Corvus corax et Larus argentatus.
© Bogusław Kotlarz


Korpus Canon EOS 30D, obiektyw Canon EF 400mm f/5.6L USM, 1/3200s, f/5.6, ISO 400.



Wręcz reporterskie ujęcie świetnie oddaje moment nalotu kruka na żerowisko. Odstraszająca intruza mewa z resztką pożywienia na dziobie i atakujący ją z bojowym okrzykiem kruk w tym jednym ujęciu opowiadają historię walki o przetrwanie w trudnych dla ptaków, zimowych warunkach. A przypadkowe tło dodatkowo podkreśla uchwycony na gorąco, reporterski charakter zdjęcia.






Nagrodą w tej edycji konkursu były dwie karty pamięci SanDisk Extreme III 4 GB.
dwie karty pamięci SanDisk Extreme III 4 GB












Szczygieł
Szczygieł - Carduelis carduelis.
© Bogusław Kotlarz


Nieznane parametry wykonania zdjęcia
Cztery omawiane obrazy łączy to, że starają się - nader zresztą udatnie! - sprostrać modzie na dynamikę w ptasiej fotografii. Ale i ona zaczyna się przejadać! Dlatego moim faworytem w tym autorskim zestawie jest pełen wyrazu portret szczygła. Czujemy tu przed sobą żywą istotę, która zdaje się mieć jakąś duszę! A swoją drogą: statyczność obrazu wcale nie musi oznaczać, że autor zdjęcia nie radzi sobie z ptasią ruchliwością. Często bowiem zatrzymanie w bezruchu ptaka ruchliwego, jak szczygieł, bywa trudniejsze, niż uchwycenie ruchu ptaka mało ruchliwego, jak bielik. Wyraz małego łuszczaka ma tu w sobie jakieś ciepło i nawet oset, na którym siedzi, wydaje się przez to mniej kolący...


Bogusław Kotlarz był również laureatem edycji III (XII 2008) konkursu "Jak fotografować...".
Autoprezentacja autora


Bogusław Kotlarz
e-mail: Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Bogusław Kotlarz
fot. z archiwum autora.
Ptaki... - o ile pamiętam fascynowały mnie od zawsze. Każdą wolną chwilę spędzałem na obcowaniu z nimi.

Pochodzę z Bydgoszczy, gdzie mieszkałem do ukończenia szkoły średniej. Tam też w 1981 roku wstąpiłem do koła ornitologicznego prowadzonego przez Wiesława Bagińskiego. Pod jego okiem stawiałem swoje pierwsze ornitologiczne kroki. Ten rok uważam za początek mojej przygody z ptakami.

Studiowałem w Słupsku biologię, a po jej ukończeniu podjąłem pracę jako nauczyciel, pozostając na Pomorzu do dnia dzisiejszego. Osiedliłem się jednak na wsi, w okolicy Słowińskiego Parku Narodowego, z dala od miejskiego gwaru.

Jestem bardziej ornitologiem niż fotografem. Biorę udział w różnych akcjach i projektach związanych z inwentaryzacją i ochroną ptaków. Aparat jednak obok lornetki stanowi zawsze mój podstawowy terenowy ekwipunek. Moje pierwsze zdjęcie ptaka, oczywiście czarno-białe, było wykonane Smieną. Obiektem fotografowania była siedząca na drucie dymówka. Po zrobieniu odbitek trudno było rozpoznać ptaka. Wkrótce zakupiłem Zenita E i obiektyw 200/4. Tak krótką ogniskową fotografowanie ptaków było bardzo trudne. Później miałem fotosnajpera z obiektywem 300 mm i lustrzankę 500/8. Różnymi modelami Zenitów fotografowałem przez długi okres po czym przeszedłem na Canona analogowego. Od zeszłego roku fotografuję Canonem D30 i obiektywem 400/5,6. Fotografia cyfrowa daje duże możliwości, a przede wszystkim można robić dziesiątki zdjęć i nie martwić się o względy ekonomiczne, tak jak to miało miejsce w przypadku fotografowania na kliszach.

W fotografii jestem samoukiem i przez wiele lat większość moich zdjęć miała charakter dokumentacyjny. Innego spojrzenia na fotografię nabrałem dopiero, kiedy to kilka lat temu spotkałem braci Kłosowskich. Podpatrywałem ich pracę, to ile czasu zabierały im same przygotowania do późniejszego fotografowania, ile godzin i dni spędzali w ciasnym i niewygodnym ukryciu, a kiedy powracali z serią wydawałoby się dobrych zdjęć. Oni jednak byli wciąż niezadowoleni. Zrozumiałem wówczas, że fotografowanie „przy okazji”, jak to dotąd robiłem, nigdy nie da zadawalających efektów. Od tego czasu zacząłem traktować fotografowanie poważniej, odpowiednio wcześniej przygotowując czatownie i otoczenie. Często też fotografuję z samochodu, co umożliwia znaczne zbliżenie się do ptaków bez dodatkowego kamuflażu. Przez wiele lat terenowych wypadów poznawałem życie ptaków, ich różne zachowania. W znacznym stopniu zdobyta praktyczna wiedza ułatwia mi ich fotografowanie. Najważniejsze jednak w tym wszystkim jest dobro samych fotografowanych obiektów, aby nie przyczynić się do jakichkolwiek strat spowodowanych naszą, większą lub mniejszą ingerencją w naturę. Dlatego warto sobie odpuścić zrobienie nawet unikatowego zdjęcia ich kosztem.

Myślę, że w każdym z nas drzemie instynkt myśliwego lub zbieracza. Ja, jak coraz większa rzesza osób, poluję aparatem. Chcę nie tylko widzieć różne sceny z życia zwierząt, ale utrwalić je na dłuższy czas. Oddanie rzeczywistości na fotografii, aby była ona równie prawdziwa i piękna jak w naturze jest niezmiernie trudne. Z drugiej strony, gdyby było to takie proste, to nie sprawiałoby zapewne tyle zadowolenia i radości.

Nagrodzenie moich prac w tym konkursie bardzo mnie cieszy. Do tej pory brałem udział tylko w dwóch innych konkursach fotografii przyrodniczej, jednak bez sukcesów. Swoje zdjęcia zamieszczam wraz z artykułami na łamach czasopism przyrodniczych m.in. Przyrody Polskiej, Parków Narodowych, Poznajmy Las.

Życzę wszystkim fotografującym, wielu ciekawych zdjęć, a przede wszystkim satysfakcji z ich wykonywania.

Bogusław Kotlarz

Bogusław Kotlarz był również laureatem edycji III (XII 2008) konkursu "Jak fotografować...".
Autoprezentacja autora

 

Konkursy:
Informacje o konkursach

Fotografujemy ptaki:
Regulamin konkursu

Laureaci:

- edycja XVIII (XII 2011) - Karolina Myroniuk
Karolina Myroniuk
- edycja XVII (X 2011) - Jacek Drozda
drozda_jacek_211_bw_30
- edycja XVI (IV 2011) - Miłosz Kowalewski
Miłosz Kowalewski
- edycja XV (XII 2010) - Tomasz Skorupka
- edycja XIV (X 2010) - Marcin Łukawski
- edycja XIII (II 2010) - Mariusz Pomaski
- edycja XII (XII 2009) - Krzysztof Stępień
- edycja XI (X 2009) - Marcin Nawrocki
- edycja X (VI 2009) - Mariusz Pawelec
- edycja IX (IV 2009) - Grzegorz Sawko
- edycja VIII (II 2009) - Leszek Lubicki
- edycja VII (XII 2008) - Michał Piekarski
- edycja VI (X 2008) - Piotr Mączyński
- edycja V (VIII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja IV (VI 2008) - Mariusz Pawelec
- edycja III (III 2008) - Maciej Rębiś
- edycja II (II 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (XII 2007) - Paweł Wacławik



Jak fotografować...
Regulamin konkursu

Laureaci:
- edycja XII (XII 2011) - Hubert Gajda
- edycja XI (IV 2011) - Zbigniew Maćko
- edycja X (XII 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VIII (VI 2010) - Zbigniew Maćko
- edycja VII (IX 2009) - Zbigniew Maćko
Jak fotografować wilgi

- edycja IX (X 2010) - Maciej Szymański
Jak fotografować jerzyki

- edycja VI (VI 2009) - Grzegorz Sawko
Jak fotografować dudki

- edycja V (IV 2009) - Piotr Dombrowski
- edycja IV (II 2009) - Zbigniew Maćko
- edycja III (XII 2008) - Bogusław Kotlarz
- edycja II (VIII 2008) - Waldemar Krasowski
- edycja I (VI 2008) - Kazimierz Pańszczyk



Fotorewiry

Laureaci:
- edycja II (XII 2011) - Karolina Myroniuk
- edycja I (XII 2010) - Ryszard Jasiński



Nagrody dla aktywnych użytkowników:
Album Wojciecha Misiukiewicza "Czapla. Siwa eminencja." - Tomasz Rusinek.
Książka Tadeusza Kłosowskiego "Co w dziczy kwiczy" - Edyta Kotik.
Książka Jana Walencika "Smak białowieskiego miodu" - Michał Kasprowicz.
Przewodnik "Ptasie ostoje": Aleksander Wiluś, Norbert Siegmund, Arkadiusz Makowski.
Książka Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Fotografujemy ptaki" - Jacek Adamczak, Andrzej Pietruszczak, Przemek Skwiercz, Karol Woźniakowski.
Album Grzegorza i Tomasza Kłosowskich "Biebrza. Sześć pór roku" - Olgierd Nowakowski, Piotr Dziełakowski, Katarzyna Gubrynowicz.
Album fotograficzny "Nasze Ptaki" wyd. Zagroda) - Robert Cichocki, Jolanta Lipska, Andrzej Cyganowski, Piotr Dombrowski, Krystian Jainta.
Poziomica fotograficzna Hama - Leszek Lubicki.
 
 
2007-2017 © Paweł Wietecha, nota prawna
 jesteśmy też na facebooku ostatnia aktualizacja: 05.04.2015, 18:29co nowego?
1x1px_trns.gif